Reklama
Reklama
Reklama

Odwiedzający




Wczoraj: 7
Bieżący tydzień: 20
Poprzedni tydzień: 31
Bieżący miesiąc: 78
Poprzedni miesiąc: 189
Ogółem: 620


Joomla visitor tracking and live stats


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates

Pszczoły w naszym życiu Drukuj

O doniosłej roli pszczół w życiu człowieka pamiętano już w czasach biblijnych. W Księdze Mądrości Syracha czytamy: Mała jest pszczoła wśród latających stworzeń, lecz owoc jej ma pierwszeństwo pośród słodyczy. (Syr 11,3).

Postawę proekologiczną, sprzyjającą miododajnym owadom pielęgnuje się w Zespole Szkół Publicznych w Bytoni. 20 maja 2016 roku odbył się w szkole Dzień Pszczoły. Tego dnia tematyka wszystkich zajęć dla najmłodszych dotyczyła pszczół. Dzieci również strojem zaakcentowały swoją sympatię do skrzydlatych przyjaciół człowieka.

Starsi uczniowie szkoły podstawowej wykonali modele uli z brył geometrycznych,  które wykorzystano na wystawę stanowiącą elementy scenerii obchodów pszczelego święta. Zorganizowano także warsztaty pt. Matematyczne zmagania pszczół. Okazuje się bowiem, że pszczoły to znakomite matematyczki. Budując plastry miodu, wykorzystują własności geometryczne. Wszystkie plastry zbudowane są z identycznych sześciokątów foremnych. Ten kształt pozwala im najlepiej wykorzystać przestrzeń i zaoszczędzić wosk: każdy bok komórki styka się z komórką sąsiadującą. Sześciokąt ma ciekawą własność. Można nim pokryć  całą płaszczyznę w taki sposób, że nie pozostaną luki. Jak widać, od pszczół powinniśmy uczyć się stosowania matematyki w codziennym życiu.

Dużą atrakcję stanowił pokaz prowadzony przez pszczelarza - pana Henryka Bobkowskiego oraz jego małżonki. Dzieci z bliska obserwowały pszczoły znajdujące się w szklanym ulu. Mogły zidentyfikować królową-matkę oznaczoną niebieskim numerkiem.  Z zainteresowaniem słuchały ciekawych opowieści z życia pszczół, dowiedziały się m.in.  o budowie ula, hodowli pszczół, powstawaniu miodu oraz jego leczniczych właściwościach. Zobaczyły akcesoria potrzebne w pracy pszczelarza. Mogły przymierzyć stroje zakładane w czasie wizyty w pasiece.

W zdumienie wprawiła wielu słuchaczy informacja o hierarchii panującej  w ulu oraz podziale ról i obowiązków. Na czele całego roju stoi królowa-matka, czyli samica o wykształconych narządach rozrodczych, większa od innych. Jej podstawowym zadaniem jest składanie jaj w ulu, ponieważ ona daje początek wszystkim pszczołom w roju. Królowa wychowuje się w specjalnej komórce zwanej matecznikiem, jest karmiona mleczkiem pszczelim, dzięki czemu lepiej się rozwija. W początkowym okresie życia królowa wylatuje  w asyście pszczół na lot godowy. Tam spotyka się z kilkoma lub kilkunastoma trutniami w celu zapłodnienia. Ciekawostką jest, że każdy truteń po spotkaniu z królową ginie. Największą owadzią grupę w roju tworzą pszczoły robotnice. Nie mają one zdolności rozrodczych na skutek karmienia pożywieniem o innym składzie chemiczny niż pokarm królowej. To robotnice są odpowiedzialne za wszystkie prace w ulu.

Z tematyką pszczół najmłodsi spotkali się również podczas czytania w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. Pani Elżbieta Bobkowska zaprezentowała opowieść  pt. Rzeczpospolita pszczół, w której leniwy truteń został przepędzony z ula. Słuchacze  dowiedzieli się, że aby coś osiągnąć, trzeba najpierw na to zapracować. Zdobycie jakiegokolwiek celu wymaga od nas włożenia pewnego wysiłku.

Swoją wiedzę na temat znaczenia pszczół w naszym życiu dzieci mogły zaprezentować w formie artystycznej podczas konkursu plastycznego przeprowadzonego w trzech kategoriach wiekowych. Autorzy najładniejszych prac otrzymali nagrody. Tego dnia nie zabrakło też akcentu ortograficznego. Uczestnicy zajęć przypomnieli pisownię wyrazu pszczoła oraz tworzyli rodzinę tego wyrazu.

Uczniowie zostali zapoznani z ideą akcji Adoptuj pszczołę międzynarodowej organizacji Greenpeace działającej na rzecz ochrony środowiska naturalnego, której celem jest zbudowanie hoteli dla owadów zapylających w różnych miastach w Polsce. Dzikie zapylacze, jak mówią o nich działacze Greenpeace, stanowią kluczowy element ekosystemów. Równo skoszone trawniki, czy starannie zgrabione liście, a nie - jak mogło się wydawać - hałas i zanieczyszczenie powietrza, powodują, że dla wielu z nich zielone obszary miejskie to pustynia. Hotele budowane są ze: słomy, kory, drewna, gliny, potłuczonych doniczek, kawałków cegieł. Oprócz tego znajdują się w nich tyczki bambusowe, maty słomiane, suche liście i trawa, kamienie, dachówki. Koszt jednego hotelu to 800 zł. Każdy, kto chce wziąć udział w akcji, powinien odwiedzić stronę http://adoptujpszczole.pl i przekazać dotację poprzez PayU. Adopcja jednej pszczoły to koszt 2 zł.

Na zakończenie imprezy odbyła się degustacja potraw przygotowanych na bazie miodu. Każdy mógł skosztować bułki z miodem, zdrowego ciasta marchewkowego z dodatkiem miodu oraz wody z limonką, imbirem i miodem. Chętni otrzymali przepisy na miodowe desery.

Dzień Pszczoły stanowił swoistą lekcję przyrody, matematyki, języka polskiego, a także wychowania społecznego. Dzieci dowiedziały się, jak znaczącą rolę pełnią zapylacze  w środowisku naturalnym oraz usłyszały o realnym zagrożeniu ich wyginięcia. 

B.K.